DANCE MACHINES / Multimedia Experience (11+) 

DANCE MACHINES is a multimedia experience, in which the analogue and virtual worlds exchange and collaborate. Using tools such as VR glasses and headphones, participants as young as 11 can experience what the dance lessons of the future might look like. Two professional dancers‘ galactic and utopian avatars interact with one half of the audience in the virtual world, while live performers invite the other half into a choreographic-auditory realm of observation. In this experiment, situated somewhere between an immersive dance experience and choreography, new ways of thinking about dance are presented: seeing dance is simultaneously learning, experiencing and feeling dance. In addition, DANCE MACHINES explores the boundaries of the virtual space through analogue bodies: encounters in the virtual world mirror those in the analog world. While virtual reality experiences typically enable individual experiences, DANCE MACHINES is about a collective experience: with the new HTC VIVE Focus 3 glasses, the artistic team of DANCE MACHINES has created an application that enables people to meet in a hybrid analog-digital space. DANCE MACHINES creates a collaborative multimedia movement experience that allows us to consider how empowering experiences in the present can enrich our vision of the future.

DANCE MACHINES ist eine multimediale Experience, in der analoge und virtuelle Welt aufeinander treffen. Durch Tools wie VR-Brille und Kopfhörer erleben Menschen ab 11 Jahre alt, wie der Tanzunterricht der Zukunft aussehen kann. Galaktisch-utopische Avatare zweier professioneller Tänzerinnen begegnen dem Publikum in der virtuellen Welt, während live Perfomer*innen die Zuschauenden in eine choreografisch-auditiven Erlebniswelt einladen. In dem Experiment zwischen Vermittlung, immersivem Tanzerlebnis und Choreographie werden neue Denkräume über den Tanz eröffnet: Tanz-Sehen ist gleichzeitig Tanz-Lernen, Erleben und Fühlen. Darüber hinaus lotet DANCE MACHINES die Grenzen des virtuellen Raumes mit analogen Körpern aus: die virtuellen Begegnungen sind auch analog kongruent. Während Virtual Reality Erfahrungen meist individuelle experiences ermöglichen, geht es in DANCE MACHINES um das kollektive Erleben: mit der neuen Brille HTC VIVE Focus 3 hat das künstlerische Team von DANCE MACHINES eine Anwendung entwickelt, die die Begegnung verschiedener Menschen in einem analog-virtuell-deckungsgleichen Raum ermöglicht. DANCE MACHINES erschafft eine gemeinschaftliche multimediale Bewegungserfahrung, die die Frage aufwirft, wie wir unseren Blick in Richtung Zukunft mit ermächtigenden Erfahrungen in der Gegenwart bereichern können.

CREDITS 

Concept, artistic direction, choreography → Regina Rossi
Programming, interface design → Gloria Schulz
Dance, Performance Avatars → Nora Elberfeld, Sarah Lasaki
Music, soundscape →
Sven Kacirek
Stage and Costume design → Doris Margarete Schmidt

Dramaturgy →Kirsten Bremehr
Dramaturgical advice → Christopher Weymann
Mediation formats Angela Kecinski, Pauline Schönfelder
Cooperation programming Jeffrey van der Geest
Press and public relations  Stückliesel
Production management Isabelle Wapnitz
Video documentation Inshorefilms

FUNDING 

DANCE MACHINES is a production by Regina Rossi in coproduction mit K3 | Tanzplan Hamburg. Funded by: Hamburg Authority for Culture and Media, Performing Arts Fund with funds from the Federal Government Commissioner for Culture and the Media.